Inspektionen för strategiska produkter (ISP) är ansvarig för tillståndsbedömningen för export, men frågan är hur det hela går till lite mer exakt?
Inom ramen för tillståndsbedömningen, exportkontrollen, ska flertalet aspekter tas i beaktning. ISP brukar kalla det för helhetsbedömning och varje enskild exportaffär granskas separat. Grundförutsättningarna för bedömningen för krigsmateriel är det rådande exportkontrollregelverket:
Svensk lagstiftning | Lag (1992:1300) om krigsmateriel Förordning (1992:1303) om krigsmateriel Bilaga till förordningen (inklusive krigsmaterielförteckningen) |
Internationell lagstiftning | GUSP (2008/944) EU:s gemensamma säkerhets- och utrikespolitik ATT (Arms Trade Treaty) FN:s vapenhandelsfördrag |
Riktlinjer | Giltiga mottagare: stat, statlig myndighet eller av stat berättigad mottagare Slutanvändarintyg behövs generellt alltid Tidigare fall av avledning kan diskvalificera en mottagare |
Villkorliga hinder | Demokratisk status i mottagarlandet Allvarliga och omfattande kränkningar av mänskliga rättigheter Väpnad konflikt eller inre väpnade oroligheter Risk för avledning Rättvis och hållbar global utveckling |
Ovillkorliga hinder | Internationella bindande avtal Internationella beslut (om sanktioner eller embargon) |
Helhetsbedömningen för krigsmateriel innehåller i stort ovanstående aspekter, där riktlinjer såsom hinder är framarbetade som praxis över tid. Om inga ovillkorliga hinder föreligger, genomförs en helhetsbedömning vilket samtidigt betyder att om ett sådant hinder föreligger, avslås exportansökan direkt utan att en helhetsbedömning genomförs. Det är dock ovanligt att en ansökan ens skickas in om ovillkorliga hinder föreligger, då företagen som ansöker om exporttillstånd ständigt bevakar omvärlden och trender i Sveriges exportkontrollpolitik. ISP anger aldrig detaljer i sina beslut och därför blir det inte offentligt känt vad som eventuellt gjorde att en ansökan inte fick exporttillstånd.
För produkter med dubbla användningsområden (PDA) gäller bland annat andra lagar, men bedömningen görs på liknande principer som ovan.
För att produkter ska bli formellt kontrollerade behöver de först klassificeras som antingen krigsmateriel eller produkter dubbla användningsområden (PDA), vilket är något som varje enskilt företag är ansvarigt för att göra.