Exportkontroll

Exportkontrollen av krigsmateriel är nödvändig för att säkerställa att de produkter som förs ut ur Sverige går till för oss acceptabla mottagarländer”

Ovanstående citat kommer från SOU 2015:72, vilket är ett slutbetänkande av Krigsmaterielexportöversynskommittén (KEX) som tillsattes år 2012 med uppdraget att se över möjligheterna att skärpa och uppdatera regelverket för exportkontroll i Sverige.

Vad citatet illustrerar är huvudsakliga aspekter inom exportkontrollen: dels att produkterna ska hamna hos avsedd mottagare men även att det ska ske en bedömning innan exporten för att avgöra om mottagaren kan anses som acceptabel (citatet åsyftar acceptabel för Sverige).

Genom citatet påvisas på många sätt utgångspunkten för exportkontrollen. Dels är det en viktig aspekt att ha koll på hur de exporterade produkterna ska färdas och användas, men också av vem. Eftersom exportkontroll på många sätt har en stark politisk koppling, kan det komma att variera huruvida en stat anses som en lämplig mottagare av försvarsexport från Sverige. Vi behöver alltså exportkontroll för att kunna utvärdera varje enskild försvarsaffär och dess inneboende aspekter.

Ickespridning är en viktig aspekt av exportkontrollen som bygger på den aktiva viljan att undvika oönskad spridning av produkter, tjänster eller teknik. PDA-teknik kan, i fel händer, komma att användas till utveckling av massförstörelsevapen. Därför är det viktigt att det internationella samfundet tillsammans skyddar och kontrollerar flödet av den typen av teknik.

En följdfråga kan ju då vara – hur fungerar tillståndsbedömningen för exporttillstånd?

Publicerad: 21 oktober, 2020 07:03
Uppdaterad: 8 juni, 2021 21:22

Begrepp & Förklaringar

  • Krigsmaterielexportöversynskommittén (KEX)

    "En parlamentarisk kommitté [...] för att utreda den framtida svenska exportkontrollen av krigsmateriel och ramarna kring den. Det huvudsakliga syftet med utredningen är att lämna förslag till ny krigsmateriellagstiftning i syfte att skärpa exportkontrollen gentemot icke-demokratiska stater". Källa: Dir. 2012:50

     

    Referens: Dir. 2012:50